W tym artykule dotyczącym pracy nad świadomością ciała, z punktu widzenia rysunku, zajmę się dwiema sprawami. Na pierwszy rzut oka nie są ze sobą powiązane, ale po bardziej dogłębnej analizie – tak. Pierwszy temat – budowanie detalu, praca nadgarstkiem i palcami. Drugi temat – praca oczami. Układ dłoni Przy budowaniu detalu rysunkowego skupiamy się na pewnej części pracy. Pracujemy na niewielkiej powierzchni kartki, chcemy być bardzo skrupulatni i dokładni.
Dzisiaj ograniczę się do zaprezentowania prostego, niezwiązanego z żadnymi kosztami ćwiczenia poprawiającego pewność i stabilność kreski. Oparte jest na moich własnych doświadczeniach. Podczas lekcji rysunku często korzystam z tablicy. Rysowanie na tym medium wymaga zaangażowania całej ręki i "szerokiego gestu" - pamiętam, że w moich początkach już po kilku minutach czułem mięśnie ramienia i musiałem odpoczywać.
Pozycja przy pracy stanowi bardzo istotny element, odpowiadający za naszą wygodę oraz sposób i zakres ruchu naszych rąk. Budując tzw. setup rysunkowy, czyli odpowiednią postawę, należy przede wszystkim pamiętać, by utrzymywać wyprostowany kręgosłup. Prosta sylwetka będzie odpowiedzialna za ustabilizowanie naszego torsu, tak by rysować głównie ręką. „Napieranie” całym ciałem jest bardzo częstym błędem u osób początkujących.
Rozpoczynając naukę rysunku w grupach początkujących, w roku bieżącym jak zwykle spotkałem się z osobami, które mają dużą trudność w narysowaniu prostej kreski czy np. prostej elipsy. Generalnie albo rysują nie płynnie „odcinkami” albo krzywo. Pierwsze założenia, które przyjąłem to fakt, że są to osoby ambitne i inteligentne, chcące rozwinąć swoją wiedzę rysunkową.